Levensbomen

Het ontstaan van de kunst

Pas een aantal decennia geleden werd in Zimbabwe ontdekt dat Serpentijnsteen prima basismateriaal is voor het maken van beelden. Met gevoel voor precisie en de juiste verhoudingen vormen de kunstenaars uit deze bijzondere steen diverse familiebeelden, levensbomen en beelden als Hippo het nijlpaard met zijn gladde volle lichaam. Dankzij de combinatie van de prachtige kleuren en patronen én creativiteit van de kunstenaar, is elk beeld uniek. Op diverse locaties in Zimbabwe ligt Serpentijnsteen dicht aan de oppervlakte. De steen wordt in brokstukken van verschillende grootte uitgehakt en de kunstenaars ontdoen de gewonnen stenen ter plekke van overtollige scherpe en onregelmatige randen. Een ton Serpentijnsteen bevat gemiddeld vijftig brokken voor beelden van ieder circa 30 cm. Per dag maakt een kunstenaar gemiddeld drie familiebeelden. Het zijn de vrouwen die daarna met maar liefst acht gradaties schuurpapier de beelden in een bak met water helemaal glad schuren. Dit schuren kost overigens net zoveel tijd als het creëren van een beeld. Vervolgens gaan de beelden terug naar de kunstenaar die ze verwarmt en met was behandeld. Hierdoor ontstaat de kenmerkende diepe, intense kleur. Niet alle kunstenaars wonen en werken in de directe omgeving van vindplaatsen van steen. Zij kopen steen van een steenhandelaar met risico op mindere kwaliteit en besluiten soms in kleine groepen voor bijvoorbeeld een week zelf af te reizen naar een vindplaats.

Onderhoud en reparatie van serpentijn beelden

Kleine krasjes zijn weg te werken door ze in te wrijven met blanke meubelwas of
kokosnootolie. Is er een diepere kras of een stukje uit het oppervlak weg, dan dient dit eerst bijgewerkt met schuurpapier en desnoods een vijl.
De basis van het bewerken is om van grof naar fijn te werken. Dus vijlen, dan grof schuurpapier gebruiken naar steeds gladder schuurpapier.
Om het oppervlak echt glad te krijgen worden de laatste bewerkingen nat uitgevoerd met waterproof schuurpapier fijnheid 200 en 400.
Nu dient de plek en het gebied daaromheen goed egaal heet gemaakt te worden, bijvoorbeeld met een brander of krachtige föhn.
Is het beeld goed heet, dan kan de plek ingewreven worden met was.
Na afkoelen goed nawrijven met een zachte doek.
Als het beeld voldoende heet is geweest, zal het behandelde oppervlak volkomen egaal
opgenomen zijn met de rest van het beeld.
Mocht dit niet zo zijn, dan is het beeld onvoldoende warm geweest en dient dit herhaald te worden.